September 9, 2011

Ai yang sedang memotivasikan diri sendiri


Haishhhhh....

Pejam celik tido bangkit dah nak hbis dah cuti 4 bulan..

Syok dok bertapa dah kena blaja balik.

Tapi aku tak ingat langsung pe entah yg aku blaja sem 1 dulu..

Betul kata orang..

“ blaja hanya untuk amik exam jek..habis je exam semua hilang ingatan “

Kali ni tanggungjawab makin bertambah..

Sebagai hamba Allah, isteri, anak, pelajar, kawan....dan....

Pembela ikan puyu...(xmasuk list pun takpe..grrrrr)

Bagaimana untuk membahagikan masa???

Itulah persoalannya..

Walaupun aku rasa malas ya amat nak pikir..tapi takkan nak serahkan bulat2 je

bergantung pada keadaan..

tidak...

takpe ai..

anggap je ni satu ujian..

ingat...

Allah menguji seseorang itu mengikut kemampuan masing2...

Jadi aku sebenarnya mampu..

Mampu paham??...ok tak...

Lembab..

..............................

..........................................

.......................................................

....................................................................

Camni...

Sebenarnya,bila Tuhan bagi ujian, tu semuanya membuktikan yg Dia sayang pada aku..

Ujian Allah tu lah yg bukak mata hati kita dan mendidik kita supaya tak mudah goyah

atau putus asa dalam melalui hidup yg penuh dgn duri yg tajam,jerangkap samar,macam2 la.

Cuba tengok orang lain tu..

Ade yg hidup dia senang lenang je..

Aku terpikir yg kenapa dorang boleh hidup macam tu..dorang takde masalah ke?

Tapi ai..

Bila sekali Allah duga dorang ni walau sebesar kuman pun dugaan nya,

dorang akan terasa amat payah.

Sebab dorang hidup senang, tak pernah rasa susah..

Bersyukur la ai, Allah bagi ujian, Allah sayang kat ko Ai..

Ujian tu mematangkan diri ngko tau tak ai.

Ni baru sikit..

Macam mana nanti bila Allah bagi ujian yg maha berat?

Paling tidak pun ko dah terbiasa dan tau macam mana nak hadapi..

Jadi bersyukur la dengan ujian yg sikit ni.

Allah mendidik ko ai, supaya ko tabah.

Dia Maha Adil.

Dia tau ape yg kita tak tau.

Ko dah di duga seawal usia 7 tahun ai.

Allah ambik nyawa ayah ko, bukan sebab dia nak tengok ko susah ai.

Cuba pikir, sekarang ko takde masalah pun nak makan nasi dgn ikan masin kan?

(errrrrrrr,masih tak paham)

Tuhan telah mendidik ko supaya menjadi tabah sejak kecik lagi kan..

Cuba pikir sekejap.

Ni baru ujian sikit tak kan mengalah kot.

Dari kecik ko memang seorang yg tabah kan?

Ye ko memang tabah ai....

Ingat tu..

Sebut hari2 macam ni..

“ aku seorang yg tabah...!!!!! “

Hati ko sangat cekal ai..

Tapi ade degil sikit..tak...tak....degil banyak.....

Tapi ai..

Ko jangan peduli ape pun orang nak cakap.

Ko jangan peduli.

Biar je.

Ko fokus pada tanggungjawab ko je sekarang ni..

Dorang nak mengata ape pun biar la Tuhan yg balas.

Ape guna nya kita memperlekehkan ujian Allah..

Ape gunanya kita mempermainkan takdir yg Allah dah tetapkan untuk kita semua?

Mungkin kita susah sekarang,...

Tapi InsyaAllah..mungkin nanti Allah bagi ganjaran yg lagi besar..

Didik hati ko tu ai..

Bersyukur.

Jangan mengeluh..

Jangan terlalu pikirkan sangat..

Biar ape pun orang lain cakap.

kalau kita dok bercerita kat dorang pun bukan dorang paham..

dorang cuma angguk geleng je..

ape yg kita lalui kita je yg rasa..

mengadu pada Tuhan je..

Tuhan Maha Mengetahui.

Ingat tu..

Ko ade lg 2tahun...untuk ko habiskan degree ko ai.

Walau terasa berat macam mana pun, ko kena hadapi jugak..

Berat tu kita terasa bila kita putus asa..

Bila kita tak berusaha, semua terasa payah.

Contohnya cuba kita pegi mane umah flat yg takde lif..

Kita nak naik tingkat atas sekali..

Kalau kita tak hayun kan kaki,

melangkah anak tangga tu 1 demi 1..

Kita tak kan sampai ke atas.

Cuma nak atau tak nak je.

Memang penat, tapi bila sampai je tingkat paling atas, kita akan dapat rasa udara yg nyaman..

Sejuk..angin melenggang lenggok sepoi bahasa..

Hilang la penat..

Betul tak ai..

Kalau kita dok melangut dari bawah tak de usaha nak naik tangga ape yg kita dapat?

Dapat taik burung la..

Dok melangut ke atas burung berak dalam mulut..

Ni contoh jela ai..

Bukan suh ko pegi naik tangga sampai tingkat 46 ke bape ke..

Kang ko buat betul2 plak..

Ko kan lurus...

Sama la macam kita nak makan durian..kena bukak kulit dulu..

Nak makan nasi nasi..kena masak dulu..

Paham ai??

Ni perumpamaan je..

Bagi ko paham..

Tak nak putus asa..walaupun ko selalu berlakon putus asa kan?

Cis...

Ok2...

Bukan ape..dulu ko penah salah kan Tuhan..

Masa ko kecik dulu ko marah Tuhan..

Ko tak ingat ke ai??

Ko terlalu marah...

Sebab Dia ambik ayah ko..

Ko marah sampai ko asingkan diri dari orang..

Taknak bercakap...ko lupa ai?

Ko ingat ko buat camtu ayah ko hidup balik ke datang temankan ko?

Takde kan?

Pikir..

Bila ko makin dewasa..bila ko dah mula paham..

Ko tau hikmah nye..

Tengok sekarang..Allah ambik ayah ko tapi Dia gantikan

dengan suami yg baik..

Suami yg mampu jaga ko elok2..

Sayang kan ko....

Setiap episod duka lara tu ujian je..

Allah Maha Penyayang.

Dia dah aturkan yg terbaik untuk hamba Dia.

Jadi tolong buang sifat tak elok dari dalam hati ko ai..

Bersyukur.

Yg lepas tu lepas lah..

Buat ape di kenang2..

Yang pergi tu biar pergi..

Sedekah Al Fatihah ..

Aku ade pantun 2 kerat untuk ko ai..

“ anak puyu terjun perigi,

Bila ko nak mandi? “

Haaaaaaaaaaa....

Saje je ai...

Pantun khas tu..

Dah2 le tu..

Pegi mandi.

Sambil mandi tu cakap..

“ aku tabah!!!”

Ulang banyak kali..

Set dalam minda ko ai..

Perjuangan ko jauh lagi, jangan putus asa.

Result sem 1 ko pun boleh tahan..

takde la teruk pun..boleh la...

Ko rasa hepi kan dapat result tu?

Ingat..

Kejayaan selepas sesuatu kegagalan tu adalah lebih bermakna..

Jadi lepas ni kekalkan..

Ko bukan tak pandai ai..

Cuma malas je..

Tambah pulak macam dah lupa diri sikit..

Tu yg jadi macam orang takde tujuan..

Jangan marah ai..

Kita nak menasihatkan orang kena jujur..

Sekian jelah...


Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.

Renung2 kan...selamat beramal..

No comments:

Post a Comment

 

bisikan ai ke langit Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal