October 24, 2011

pening adoinya pun...!!!

Cuba pilih...

1.

Suami kerja nak cari duit tapi tak ada masa dengan family sebab sibuk

kerja Cari duit..

hingga kasih sayang sesama suami isteri kurang.

Suami tak ada masa untuk isteri, anak2..

Sebab kerja...

Dia berniat nak bagi kesenangan pada keluarga..

Niatnya baik..tapi isteri & anak2 dia tak kan gembira,.

Sebab tiap masanya habis untuk kerja..

Masa bersama family ‘kosong’

2.

Suami kerja biasa je..menggalas tanggungjawab sebagai suami

dengan baik, selalu bersama keluarga..

bagi dia isteri & anak2 lagi penting..

tiap masa yang di habiskan

bersama family tak ternilai harganya..

dia bukan mngejar kesenangan

walaupun terdetik dalam hati nak bagi kemewahan

pada keluarga, tapi dia tak pilih jalan mudah.

Asalkan keluarganya tersenyum

Tiap kali dia ada di sisi mereka..

Haishhh....

Nak pilih mana???

Ok

Nak pilih nombor 2.

Kasih sayang lagi penting dari kemewahan.

Kesenangan hidup tak kan bagi apa2 makna..

kalau hilang kasih sayang dari orang yg kita cinta.

Dalam hati pernah terdetik,

Nak rumah besar, pakai mahal2..

Nak pegi bercuti luar Negara..

Tapi bila pikir balik..

Buat ape semua tu kalau masa untuk bersama orang

tersayang sangat terhad.

Masa yang sepatutnya di habiskan bersama keluarga

terpaksa di korbankan...

Sebab KERJA.

Masa yg sikit tu kena di bahagikan lagi sebab KERJA...

Bosan!!!!!

Siapa yg hidup sebab nak senang je??

Aku pun nak..

Tapi dalam masa yg sama kasih sayang tak boleh kurang..

Baru adil.

Ok..

Susah senang berdua.

Tapi kalau suruh aku pilih..

Aku rela hidup susah, asalkan masa aku dengan orang

yg aku sayang sentiasa ada,.

tak mintak pun emas ke..permata ke..

Mana ada..tak de..

Tak mintak pun,..

Mintak masa je..

Masa untuk bergelak ketawa..

Bukan serius...!

Salah 1 yang di cari dari perkahwinan adalah kasih sayang..

Dan masa yang sangat terhad untuk berkongsi kebahgiaan.

Lepas kawin terasa macam mati hidup balik.

Gagah bina balik kebahgiaan untuk diri sendiri.

Tapi kali ni dengan dia...suami.

Kalau Tuhan dah tetapkan jodoh sampai awal..

Bukan salah aku.

Cuma mintak hidup dengan kegembiraan yang berganda..

Sekali dah langkah ke depan..boleh nak toleh ke belakang..

Tapi jangan sekali2 undur.

Teruskan je..

Kalau kita undur balik ke belakang..automatik kita

akan lalui kembali 1 masa yg kita mahu tinggalkan.

Kita tak mahu lalui balik semua tu.

Jangan risau.

Kita tak perlu lupakan semua masa2 silam tu.

Ia akan jadi kenangan bila kita selalu menoleh ke belakang.

Kita menoleh melihat semua kenangan yg di tinggalkan.

Jadikan pengajaran.

Dalam hati terdetik rasa takut.

Tiba2 langkah kaki berhenti.

Buntu.

Undur atau mara.

Kalau undur, masa silam membelenggu.

Kalau mara, tak tau ape ada kat depan.

Bahgia ke...duka..

Pikir balik..seiring dengan umur..

Yg makin hari makin bertambah,

Sekali pun kita undur..umur tak kan berkurang.

Sanggup ke lalui kenangan yg sama sedangkan umur mengejar.

Tak sanggup.

Jadi langkah je la terus ke depan..

Kalau kat depan tu nanti ada duka..

InsyaAllah, kita tak mudah melatah.

Sebab??

Sebab masa silam kita dah pernah lalui episod duka tu.

Kita dah ada pengalaman.

Hati kita makin cekal.

Kalau kat depan tu ada kebahgiaan..

Alhamdulillah..

Tuhan memberi ganjaran yg lagi baik..

Lepas setiap episod duka lara yg kita tinggalkan di belakang,..

Ok.

Titik.

Kesenangan hidup.

Nak hidup senang.

Tapi cepat melatah.

Bukan semua orang buleh senang dengan hanya pejam celik je.

Bersyukur dengan apa yg ada,.

Usaha..

Ni tak...orang lain buat macam tu..kita pun ikut.

Orang lain buat macam ni...

Kita follow je..

Orang lain seronok la..

Kita buat ape yg dia suruh.

Tak semua orang bernasib baik dalam perkara yg dia buat.

Mungkin rezeki orang lain kat situ..

Rezeki kita kat sini.

Siapa dia nak jamin kesenangan hidup kita..

Haisshhh..

Susah hati betul..

Susah hati pikir masalah orang lain..

Masalah orang rupanya..

Terbakar hutan Nampak asap

Terbakar hati tak siapa tahu...

“takde masalah cari masalah adoinya pun”

.....................

.................

........

...

..

Tak pahamnye

adui..

Kasihannya aku...

Huahuahua...

No comments:

Post a Comment

 

bisikan ai ke langit Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal