September 30, 2011

ai mendapat idaman hatinya...


Muahahahahahahahaaaaaa,.....

Hari ni si suami nak makan ayam masak lemak..so saya sebagai isteri penyayang pun beli lah ayam...

Lepas tu terpandang sesuatu yg sangat diingini oleh hati..

Ye...tak tipu...

Sangat inginkan ia..

Benda tu adalah.....

Taraaaaaa..................






CARRIE JUNIOR BABY BATH...

Amik kau...besar bukan main lagi..

Puas hati den....

Hahahaha...

Eh?

Bukan...bukan....bukan...

Saya belum menjadi ibu..

Benda ni saya yg nak guna ok!

Saya pun mahu bau cerry jugak...

Lagipun ape salah nya..

Kan?

mandi berpuluh2 kali pun sanggup ni...

sanggup3...

Tak sabar nak mandi...

Sabun....di bilik mandi....

Sabunnnn...di bilik mandi.....



September 29, 2011

cerita ni best

Hapuslah air matamu... sob...sob,..

Sejak menjadi isteri...perasaan sangat mudah tersentuh bila menonton filem2 sedih...waaaaaaaaa......

Saya sedih...

Saya sedih ni....

Setakat ni...cerita2 yg paling top dalam jiwa saya adalah seperti di bawah...

Dah tengok banyak kali...still rasa sedih...boleh nangis lorrrr.......

First...cerita yg paling saya gemari...sangat lazat ye cerita nya...

PS I LOVE YOU

Cerita ni asalnya adalah diambil dari sebuah novel...Penulis cerita ni Cecelia ahern..tapi kalau tengok movie lagi feeling la daripada membaca kan..

Cerita ni tentang sepasang suami isteri Holly Kennedy n Gerry yang sangat romantic walaupun dorang selalu gaduh2,...gaduh2 sayang je tu.... Gerry dah tak sabar nak dapat anak tapi Holly belum sedia lagi sebab dia rasa pendapatan dorang tak stabil lagi. Tapi yg sedihnya Gerry sebenarnya mengidap tumor otak n Gerry tak mampu nak lawan penyakit tu dah n akhir nya Gerry mati. Holly rasa sangat sedih n menyesal sangat. Part ni yang aku nak nangis...Holly sangat rindu suami dia sampaikan dia berkurung dalam umah, terbayang saat dia dengan Gerry..dalam tido pun dia termimpi Gerry datang peluk dia...huhu...sedih. Holly masih terbayang yg Gerry ada lagi dok ngan dia walaupun Gerry dah mati sebenarnya. Waktu besday Holly yg ke 30..dia dapat kejutan. Dia dapat rakaman suara suami dia...suami dia bagitau yg Holly akan dapat surat2 yg Gerry dah siap tulis sebelum mati n suruh mak Holly simpan...dalam surat tu Gerry suruh Holly buat ape yg dia suruh..semuanya Gerry dah rancang awal2 sebab dia tau yg dia akan mati...yg sweetnya...setiap akhir surat2 dia tu, ada tulis ps i love u..waaa...tak menangis aku tengok cite tu....sedih wooooo.....sob...sob...

THE LION ROARS


Cerite ni pulak cerita china,..zaman dulu..walapun agak kelakar..tapi still menyentuh rasa,jiwa n raga.. kisah Moth Liu sorang gadis cantik yg berdikari dan berani. Dia bukan macam gadis2 lain pada zaman tu yg konon nya mengikut kehendak keluarga untuk carikan jodoh. Moth Liu jugak nak kan lelaki yg setia pada dia sorang je, tak nak kongsi2.. Lepas tu dia bercinta dengan Seasonal Chan yg merupakan seorang penyair. Sebenarnya ramai orang yg muak dengar syair Seasonal ni, Cuma Moth Liu je yg suka dengar syair dia,,..sebab tu dorang saling jatuh cinta. Lepas kawin Seasonal baru tau sifat Moth yg agak kasar tu..Moth selalu kawal hidup dia.tapi Seasonal tetap sayang kan Moth. Dorang berdua sangat sweet n kelakar. Satu hari, Seasonal kena perangkap ngan sorang puteri ni...pastu Seasonal kena kawin pulak dengan dia.. apalagi, Moth mengamuk la. Yang sebenarnya Seasonal tak suka pun puteri tu. Dia sayang isteri dia.part yg paling sedih hingga mengalir kan airmata bila Moth tetap pertahankan suami dia..dia tetap tak bagi suami dia kawin ngan puteri tu. Tapi akhirnya dorang berdua tetap kekal sebab Seasonal dah g pujuk dia balik..hohoho..

Banyak lagi cerita best n menyentuh hati...wooo...woooo....

Tapi cerita yg dua ni paling best sampai kan nak tengok beribu2 kali...

6 bintang.......buleh?

September 27, 2011

ai ingin menjadi ibu

Orait...!

Takpe...saya redha jer...konon...

Buat2 kecewa sebab minggu lepas ramai lecturer takde..padahal dalam hati riang gembira..

sebab secara otomatiknya banyak la kelas yang cancel..

ok...ok...senyum dengan terharunya..

Ape da perangai cantik sangat...cis!

Oh tidakkk...minggu ni terjadinya batuk n sema-sema (selsema?) semula..

Aisshhhh...asyik tak sihat jek...nape ko ni ai? Dulu susah sangat nak dapat sakit...sekarang ni kerap pulak. Pergi klinik doctor tu cek..dengan selamber nye dia cakap aku mengandung..

Pas buat urine test takde pape pun...negative!

Tapi sebenarnya sejak dua menjak ni memang naluri keibuan aku menyerlah 200 %...

Sape yang kawin tak nak anak angkat tangan.!!

Ok...

Tapi aku nak..!!!!

But...

Tuntutan dari mereka2 yang menyayangi aku perlu di dahulukan daripada mengikut kehendak sendiri....

Baik lah!

Tapi masih lagi rasa kesian pada si suami tercinta...

Kami mahukan baby yang cumilll dengan secepat mungkin.

Ape2 pun berserah pada takdir Tuhan yang telah aturkan soal rezeki..jodoh, hidup n mati..

Aku tau...Dia dah tentukan sesuatu yang cukup baik untuk aku dan suami...

Ye...Harap2...amin..

p/s : Tak sabar nak habis blaja...

September 15, 2011

ai masih dalam mood memotivasikan diri

Alhamdulillah

12 september dah mula semester 2.

Setelah bercuti selama 4 bulan, otak terasa macam perlu di servis kembali

Sebab dah beku teramat sangat.

Tu diaaaaa.......................

Beku kot...4 bulan tak mengadap buku..

Pastu nak kena hadap buku tebal2 balik...

azab kot.

Ya Tuhan,...moga di permudahkan semua urusan..

Amin.

Aku dah mula memotivasikan diri sendiri, ingat senang ke??

Kalau orang tak kuat pedoman..dah lama gila..

Gilak tauk ka????

Sebagai seorang student dan seorang isteri..motivasi diri tersangat la penting.

Walaupun diri sendiri tak berapa nak berdedikasi sangat..

tapi ianya harus dipupuk terus dalam jiwa raga.

Motivasi la yg menaikkan kan balik semangat kita..

Betul tak..

Errrrrr...

Walaupun lama2 motivasi dah jadi motibasi???

Haishhhh...jgn pikir macam tu..

Tak kisah lah basi ke langsi ke...

Ianya tetap motivasi..

Cara memotivasikan diri??

Banyak cara..bergantung pada individu..

Mengikut cara ape yg dia suka..

Motivasi bukan paksaan,..tapi keperluan.

Kita boleh bercakap dengan diri kita sendiri.

Itu cara yg selalu aku buat.

Sebabnya??

Sebab hanya diri kita yg memahami ape yg terselit dalam hati sendiri.

Kita yg tau apa yg kita nak buat.

Jadi, tanya diri sendiri, apa yg perlu?

Apa yg kurang?

Macam mana nak buat?

Tanya la..

Memang la kadang2 kita sendiri keliru..

Betul ke apa yg kita buat ni..betul ke tak..

Tapi..yg penting usaha.

Usaha memotivasikan diri sendiri.

Memang la..lama2 motivasi jadi basi..

Dah memang kita ni jenis tak tetap pendirian, nak buat mcm mane?

Macam mana apenye?

Hari2 la kena motivasikan diri sendiri..

Tak payah la nak merumitkan sesuatu yg ada jalan mudah.

Cukup sekadar kita berdiri depan cermin..pastu cakap..

“ aku mesti usahakan sesuatu yg menggembirakan diri sendiri..aku mampu..sebab aku tak mahu tengok mereka menangis..”

Kenapa mesti gembirakan diri sendiri?

Sebab macam mana kita nak bagi kebahgiaan pada orang lain, sedangkan diri kita tak mampu bahgiakan diri kita dulu??

Berlakon lagi?

Adui...

Cukup2 la..

Ini serius ok...!

Kita mampu sembunyikan kepayahan dari orang lain..

tapi kita tak boleh tipu diri sendiri..

ia akan menjadi tekanan yg maha berat untuk kita pikul..

kita kena adil..

nak gembirakan orang lain,kena gembirakan diri sendiri dulu..

ok?

Kalau tak..bukan la di panggil motivasi..

Ada paham?

Mulakan dengan awal pagi..

Celik mata, ucap la Alhamdulillah, syukur..Tuhan masih bagi kita peluang untuk bersama dengan orang2 yg kita sayang..

Pastu solat subuh...

Baru lah kita boleh mulakan rutin seharian.

Motivasi diri harus bermula dari diri sendiri...

Dah nama pun motivasi diri..

Dah pening?

Kan dah bagitau tadi..jangan rumitkan benda yg ada jalan mudah.

Banyak kan baca buku2 motivasi..

Bukan sekali je..

Paling tak pun baca lah banyak buku secara berterusan.

Aku jarang buat macam ni..

Yelah..dah terang2 aku tak berapa gemar membaca..

Ada jalan lain lagi..

Banyak cara..

Pilih lah...

Kalau yg macam tu tak boleh..yang macam ni mesti boleh..

Yg penting jgn putus asa!!

Aku ni hari2 bercakap sendiri..lama2 dah terbiasa..

Dan kesempatan tu aku amik untuk berkata2 dengan hati sendiri..

Berkata2 dengan mata, hidung, mulut, rambut...

Boleh je..

Kenapa tak boleh pulak..

Bukan orang gila je yg bercakap sorang2...

Kita yg normal pun boleh.

Tapi jangan la p berdiri kat tangga tepi sogo pastu cakap sorang2

“ aku mesti boleh..aku mesti boleh...”

Yg tu sah2 orang cakap gila..

Maksudnya..kita dalam keadaan sedar...pikir sejenak..

Apa yg kita perlu buat.

Pastu bercakap la dalam hati...

Naik kan semangat..

Masa tengah mandi tu, jirus air kat kepala, sejuk je..sejuk kan la jugak hati kita..

Sebut sesuatu yg meransang kita untuk lebih bersemangat.

Masa mengadap cermin nak sikat rambut jangan lupa baca doa..

“ Ya Allah sebagaimana Engkau telah mengindahkan bentuk kejadianku, maka indahkan lah juga akhlak ku “

Amin.

Bukan susah.

Motivasi diri tak payah nak duduk sampai 2 jam dalam dewan..

2-3 minit pun cukup..tapi kerap.

Bukan tak bagi pergi ceramah motivasi..itu adalah sangat menarik.

Tapi bagi aku yg sangat malas nak join kem motivasi ni..

Kita kena pikir jalan lain jugak..

Kena ingat, motivasi diri sangat penting...

Penting...penting...penting...!!!

Aku sendiri baru mula nak motivasikan diri sendiri...

Walaupun kadang2 rasa macam tak berkesan..

Tapi mana boleh kita nak berubah secara mendadak..

Sikit2 la..

Yg penting kena konsisten..

Haishhhh......

Penat dah...

.........

..............

Ai....

Jangan cakap saja pandai.........

3 jam pertama :

“ Baik..!! “

(dengan penuh semangat)

..............

.....................

..............................

1 hari selepas :

“ Sem baru dah mula....sem baru dah mula...sem baru dah mula.....”

“ Huhuhu..”

(takut?)

2 hari selepas :

“ Apa nak buat ni? “

(keliru)

Hari2 seterusnya :

“ ................................”

( ? )

Hmmmmm... macam ni lah diri aku yg sebenarnya....

Hari2 kena motivasikan diri...

Kalau tak aku yg basi...

Insaf sekejap je.....

Motivasi....motivasi....motivasi....

September 9, 2011

Ai yang sedang memotivasikan diri sendiri


Haishhhhh....

Pejam celik tido bangkit dah nak hbis dah cuti 4 bulan..

Syok dok bertapa dah kena blaja balik.

Tapi aku tak ingat langsung pe entah yg aku blaja sem 1 dulu..

Betul kata orang..

“ blaja hanya untuk amik exam jek..habis je exam semua hilang ingatan “

Kali ni tanggungjawab makin bertambah..

Sebagai hamba Allah, isteri, anak, pelajar, kawan....dan....

Pembela ikan puyu...(xmasuk list pun takpe..grrrrr)

Bagaimana untuk membahagikan masa???

Itulah persoalannya..

Walaupun aku rasa malas ya amat nak pikir..tapi takkan nak serahkan bulat2 je

bergantung pada keadaan..

tidak...

takpe ai..

anggap je ni satu ujian..

ingat...

Allah menguji seseorang itu mengikut kemampuan masing2...

Jadi aku sebenarnya mampu..

Mampu paham??...ok tak...

Lembab..

..............................

..........................................

.......................................................

....................................................................

Camni...

Sebenarnya,bila Tuhan bagi ujian, tu semuanya membuktikan yg Dia sayang pada aku..

Ujian Allah tu lah yg bukak mata hati kita dan mendidik kita supaya tak mudah goyah

atau putus asa dalam melalui hidup yg penuh dgn duri yg tajam,jerangkap samar,macam2 la.

Cuba tengok orang lain tu..

Ade yg hidup dia senang lenang je..

Aku terpikir yg kenapa dorang boleh hidup macam tu..dorang takde masalah ke?

Tapi ai..

Bila sekali Allah duga dorang ni walau sebesar kuman pun dugaan nya,

dorang akan terasa amat payah.

Sebab dorang hidup senang, tak pernah rasa susah..

Bersyukur la ai, Allah bagi ujian, Allah sayang kat ko Ai..

Ujian tu mematangkan diri ngko tau tak ai.

Ni baru sikit..

Macam mana nanti bila Allah bagi ujian yg maha berat?

Paling tidak pun ko dah terbiasa dan tau macam mana nak hadapi..

Jadi bersyukur la dengan ujian yg sikit ni.

Allah mendidik ko ai, supaya ko tabah.

Dia Maha Adil.

Dia tau ape yg kita tak tau.

Ko dah di duga seawal usia 7 tahun ai.

Allah ambik nyawa ayah ko, bukan sebab dia nak tengok ko susah ai.

Cuba pikir, sekarang ko takde masalah pun nak makan nasi dgn ikan masin kan?

(errrrrrrr,masih tak paham)

Tuhan telah mendidik ko supaya menjadi tabah sejak kecik lagi kan..

Cuba pikir sekejap.

Ni baru ujian sikit tak kan mengalah kot.

Dari kecik ko memang seorang yg tabah kan?

Ye ko memang tabah ai....

Ingat tu..

Sebut hari2 macam ni..

“ aku seorang yg tabah...!!!!! “

Hati ko sangat cekal ai..

Tapi ade degil sikit..tak...tak....degil banyak.....

Tapi ai..

Ko jangan peduli ape pun orang nak cakap.

Ko jangan peduli.

Biar je.

Ko fokus pada tanggungjawab ko je sekarang ni..

Dorang nak mengata ape pun biar la Tuhan yg balas.

Ape guna nya kita memperlekehkan ujian Allah..

Ape gunanya kita mempermainkan takdir yg Allah dah tetapkan untuk kita semua?

Mungkin kita susah sekarang,...

Tapi InsyaAllah..mungkin nanti Allah bagi ganjaran yg lagi besar..

Didik hati ko tu ai..

Bersyukur.

Jangan mengeluh..

Jangan terlalu pikirkan sangat..

Biar ape pun orang lain cakap.

kalau kita dok bercerita kat dorang pun bukan dorang paham..

dorang cuma angguk geleng je..

ape yg kita lalui kita je yg rasa..

mengadu pada Tuhan je..

Tuhan Maha Mengetahui.

Ingat tu..

Ko ade lg 2tahun...untuk ko habiskan degree ko ai.

Walau terasa berat macam mana pun, ko kena hadapi jugak..

Berat tu kita terasa bila kita putus asa..

Bila kita tak berusaha, semua terasa payah.

Contohnya cuba kita pegi mane umah flat yg takde lif..

Kita nak naik tingkat atas sekali..

Kalau kita tak hayun kan kaki,

melangkah anak tangga tu 1 demi 1..

Kita tak kan sampai ke atas.

Cuma nak atau tak nak je.

Memang penat, tapi bila sampai je tingkat paling atas, kita akan dapat rasa udara yg nyaman..

Sejuk..angin melenggang lenggok sepoi bahasa..

Hilang la penat..

Betul tak ai..

Kalau kita dok melangut dari bawah tak de usaha nak naik tangga ape yg kita dapat?

Dapat taik burung la..

Dok melangut ke atas burung berak dalam mulut..

Ni contoh jela ai..

Bukan suh ko pegi naik tangga sampai tingkat 46 ke bape ke..

Kang ko buat betul2 plak..

Ko kan lurus...

Sama la macam kita nak makan durian..kena bukak kulit dulu..

Nak makan nasi nasi..kena masak dulu..

Paham ai??

Ni perumpamaan je..

Bagi ko paham..

Tak nak putus asa..walaupun ko selalu berlakon putus asa kan?

Cis...

Ok2...

Bukan ape..dulu ko penah salah kan Tuhan..

Masa ko kecik dulu ko marah Tuhan..

Ko tak ingat ke ai??

Ko terlalu marah...

Sebab Dia ambik ayah ko..

Ko marah sampai ko asingkan diri dari orang..

Taknak bercakap...ko lupa ai?

Ko ingat ko buat camtu ayah ko hidup balik ke datang temankan ko?

Takde kan?

Pikir..

Bila ko makin dewasa..bila ko dah mula paham..

Ko tau hikmah nye..

Tengok sekarang..Allah ambik ayah ko tapi Dia gantikan

dengan suami yg baik..

Suami yg mampu jaga ko elok2..

Sayang kan ko....

Setiap episod duka lara tu ujian je..

Allah Maha Penyayang.

Dia dah aturkan yg terbaik untuk hamba Dia.

Jadi tolong buang sifat tak elok dari dalam hati ko ai..

Bersyukur.

Yg lepas tu lepas lah..

Buat ape di kenang2..

Yang pergi tu biar pergi..

Sedekah Al Fatihah ..

Aku ade pantun 2 kerat untuk ko ai..

“ anak puyu terjun perigi,

Bila ko nak mandi? “

Haaaaaaaaaaa....

Saje je ai...

Pantun khas tu..

Dah2 le tu..

Pegi mandi.

Sambil mandi tu cakap..

“ aku tabah!!!”

Ulang banyak kali..

Set dalam minda ko ai..

Perjuangan ko jauh lagi, jangan putus asa.

Result sem 1 ko pun boleh tahan..

takde la teruk pun..boleh la...

Ko rasa hepi kan dapat result tu?

Ingat..

Kejayaan selepas sesuatu kegagalan tu adalah lebih bermakna..

Jadi lepas ni kekalkan..

Ko bukan tak pandai ai..

Cuma malas je..

Tambah pulak macam dah lupa diri sikit..

Tu yg jadi macam orang takde tujuan..

Jangan marah ai..

Kita nak menasihatkan orang kena jujur..

Sekian jelah...


Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.

Renung2 kan...selamat beramal..

 

bisikan ai ke langit Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal