February 29, 2012

Colmar Tropicale

5 Februari, pre honeymoon dengan suami.
Colmar Tropicale.
tak rancang pun nak kesini.
pagi tu kami ke raub.
kawan hubby kawin.
ingat lepas tu nak ke cameron atau Fraser Hill.
tapi jalan nak ke sana sangat la berliku.
hati pun turut berliku-liku nak kesana.
sempat lagi kami google, Fraser Hill tak menarik perhatian.
disebabkan hari dah petang, nak balik KL pun alang2 je.
hubby mencadangkan kami ke Bukit Tinggi.
tapi hotel hampir penuh kat sane.
masa kami pergi ni pun mood Tahun Baru Cina lagi.
so mesti la ramai bertapa kat sana.
sebagai anak jati raub,
hubby memberi cadangan supaya kami bermalam je kat Raub.
esok pagi2 baru kami bertolak ke Bukit Tinggi.
aku menurut sebab hari pun dah petang.
kami menginap di Hotel Jelai.
esoknya lepas sarapan kami bertolak ke Bukit Tinggi.
dengan tiket rm12 seorang kami masuk ke Colmar Tropicale.
sedikit terpegun,
keadaan kat situ sejuk waktu pagi.
dah petang sikit baru rasa panas tapi still rasa berangin.



maklumlah kawasan tanah tinggi.
nak di ingatkan, sebelum naik ke sini,
sila ringankan tangan anda membawa bekal
minuman dan makanan dari bawah.
kalau tak,anda terpaksa ringankan tangan anda hulur rm6 untuk air tin sahaja.
mesti anda rasa ragu2 kan?
ok.
ni gambar di ambil dari dalam kereta.
tak sabar nak turun.


sape yang suka ambil gambar, kat sini memang sesuai.
senibina bangunan ala Eropah.
sangat cantik.




benda ni pun ada kat sini.
macam funfair.
tengok patung gajah dan kuda laut tu..
warna pink..
idaman hati dalam diam.


kasihan.
encik bear yang comel ni dah gantung diri.



lepas tu kami ke Taman Jepun pulak.
rasa2 nya tak payah la bawak kereta.
kat sini ada disediakan bas shuttle yang comel.
dan free.
oh ye,
aku dan suami bernasib baik sebab pergi dan balik dapat duduk.
sebenarnya kami duduk di kerusi hadapan.
sebelah pemandu.
tak payah berebut.
puas hati
tapi bas ni turunkan pengunjung kat bawah je.
nak ke Taman Jepun tu kena guna kaki sendiri menapak ke atas.



Japanese Village.
ada rumah berkonsepkan Jepun
boleh jugak nak join Japanese Tea. tapi kena tambah RM la.
nak perasan Jepun lagi?
boleh jugak sewa kimono.
pun kena tambah RM jugak.



restoran Shushi n makanan ala Jepun



cash only ok.



kamu2 silalah berkunjung ke sini.
best.
oh.
hubby cakap ini adalah pre honeymoon.
maksudnye..
akan ada honeymoon n honeystar yang akan menyusul.
kan?
kan??
yes!!
angguk sendiri.

ulser mulut

Ulser mulut menyerang.

Puncanya tergigit je pun.

Uhuhhu..

Bangun pagi2 pedih gila.

Nak makan lagi la payah.

Terpaksa makan bubur je.

Nasib baik la dengan bantuan encik google, aku berjaya menemui ubat nya..

Kalau kamu2 pun mengalami ulser mulut sila cuba petua berikut :

Ambil asam keping. Tapi sikit je la.

Tekap kan pada ulser dalam mulut tu.

Biarkan je. Lagi lama lagi bagus.

Masa ni anda akan rasa seperti mau mati ooo..

Pedih.

Airmata mengalir sendiri leleh2 kat pipi.

Kaki pun melompat dengan sendiri.

Tapi kena tahan la sikit.

Hahahaahaa.

Aku nak baik punya pasal tahan je.

Setengah jam lepas tu bila aku buang asam keping tu,

Bahagian yg kena ulser terasa macam kebas.

Tapi still pedih2 lagi.

Dalam 5 minit lepas tu dah tak sakit,

Alhamdulillah. Dengan izin Allah jua.

Dan hari ni lepas bangun tido dah rasa ok.

Ulser tu macam dah kering.

Tak sakit dah.

Boleh lah kamu2 cuba.

Selain asam keping letak garam pun boleh juga.

Kumur2 ngan air garam.

Tapi ikut pada pengalaman aku,

asam keping memang membantu walaupun agak kejam pedihnya.

Jadi jagalah kesihatan.

Minum banyak air masak.

Kalau tak azabnya tersangatlah pedih.

February 28, 2012

hujan bersama kenangan

Sejak 2 menjak ni..puncak alam hujan je.

Dah la en.hubby tak balik keje lagi.

Langit tiba2 jadi gelap..

Padahal masa awal lagi.

Sekali sekala bunyi guruh..kilat.

Takut betul.

Kilat pulak menyambar sampai masuk umah.

Adui la..

Seram.

Aku dok kat ruang tamu jek..

Sensorang.

Tunggu en.hubby balik, walaupun lambat lagi.

Huhu.

Bila dok sensorang dalam waktu hujan lebat, teringat masa kecik2 dulu.

Dulu umur aku dalam lingkungan 8tahun.

Masa ni kami dok kampung.

Rumah tinggalan arwah ayah.

Dan kat belakang rumah tu ade 2 pokok kelapa yg tinggi.

Yang tak best nye, pokok tu macam condong sikit ke arah umah aku.

Bila hujan lebat pokok tu goyang2 macam nak tumbang.

Kalau tumbang umah aku la ranap dulu.

Jadi,.

Sebelum hujan, agak2 hari gelap macam nak hujan tu, mak aku dah siap2 barang.

Bantal, tilam, baju, semua.

Sebelum hujan turun,kami lari ke umah opah aku.

Opah sebelah arwah ayah.

Umah opah tak jauh, kat depan umah aku je.

Kami bermalam kat situ.

Takut nanti ribut, pokok kelapa tu tumbang jatuh kat rumah kami.

Bila aku dah besar sikit, aku terpikir,

Dulu lepas ayah meninggal, mak bersusah payah jaga kami.

Sentiasa berjaga2 demi keselamatan kami.

Bila hari nak ujan, mak selamatkan kami.

Takut apa2 benda buruk pulak jadi.

Dan 1 lagi.

Bila nak balik kampung opah sebelah mak pulak.

Mak susah payah ulang alik naik moto 2 kali.

Sebab anta kitorang balik kampung.

Nasib la adik beradik aku 4 orang je.

So 2 kali la mak ulang alik.

Sekarang bila dah besar, aku terpikir,

apa yang aku buat untuk gembira kan mak pulak?

Apa perasaan mak sekarang ni?

Adakah mak betul2 gembira?

Adakah mak lebih bahagia setelah kesusahan yg dia alami dulu?

Aku sentiasa bertanya..

Tapi semua belum terjawab.

February 17, 2012

Kahwin awal


Entry untuk mereka2 yg ramai bertanya pada aku
“ best tak kawin awal? “
Bila aku senyum, dorang paham memang best.
Tapi bila mereka kata,
“ seronok nya,. nak kawin awal jugak”
Aku takut.Aku takut bila mereka2 ada niat nak kawin awal sebab aku cakap best,
maknanya mereka betul2 dah bersedia ke?
Atau keinginan untuk berkahwin sebab tengok orang lain dah kawin.Ada 1 perkara kena paham.
Aku cakap best sebab aku kawin atas sebab aku dah bersedia.
Tak ada paksaan.So, bila aku kawin. Aku bahagia.
Cuba bayangkan kamu kawin sebab aku cakap kawin tu best,kamu pun teruja sangat.
Pastu kamu buat keputusan nak kawin jugak.Padahal masa tu kamu tak bersedia, Cuma nak kawin atas rasa best.
Bila dah kawin kamu rasa kawin tu tak se best yang aku cakap.
Tak se best zaman bujang.Dengan jiwa yang belum bersedia.
Dengan fikiran yang belum matang.Agak2 apa tindakan kamu?
Aku bukan pandai sangat nak cakap bab kawin cerai semua ni.
Tapi..
Jakim mencatatkan secara purata 77 kes perceraian sehari atau tiga kes bagi setiap jam didaftarkan di Malaysia.
Banyak sebab.Banyak punca.
Jadi nak diingatkan, sebelum buat keputusan untuk kawin,
Pikir betul2.Dah sedia ke belum?
Kawin bila dah betul2 bersedia, bukan kawin sebab terikut2.
Masa kawin dengan masa bercinta tak sama.
Lepas kawin la kita dapat belajar sikap pasangan kita yang sebenar.
Aku tak nak kalau nanti kamu kawin n berlaku apa2..aku yang akan menyesal.
Sebab aku yang cakap kawin tu best.
Jadi...
Kamu2 kalau nak kawin persiapkan la diri kamu.
Sebab nanti kamu yang akan hias rumah tangga kamu sendiri.
Bukan aku.
Best ke tak bergantung pada kamu.
Bukan pada kata2 aku je.
Jadi..bersedia lah mental n fizikal.
Sebab..kita kawin untuk kekal bahagia sampai akhir hayat.
Untuk bersama pasangan kita hingga ke syurga.
Bukan kawin untuk 2, 3 tahun je.
Kalau kita pilih dia,makna nya dia lah pasangan kita sampai bila2.
Tak boleh suka2 hati nak cerai tukar pasangan lain tanpa sebab.
Setiap bahtera rumahtangga akan dilanda ombak besar.
Tapi benda tu yang uji keutuhan bahtera kita.
Duga sejauh mana kasih sayang kita pada pasangan.
Aku cuma ingin kamu2 bahagia macam aku.Bila dah ramai bertanya,aku katakan yang benar je.
Kawin memang best.
Tapi bergantung pada setiap perkahwinan tu jugak.Memang sebelum nikah ada kursus kawin,
Tapi cukup ke kursus yang hanya sehari 2 hari tu untuk jadi bekal buat kita melayari rumahtangga hingga ke akhir hayat?
Perkahwinan ibarat pertaruhan.
Baik atau buruk kesudahan nya kita serahkan pada Allah Yang Maha Mengetahui.
Yang penting kita dah lakukan yang terbaik.
Kamu pun nak kawin kan?
Jadi haruslah kamu paham..
Islam menggalakkan setiap pasangan mendirikan masjid.
Mendirikan masjid?
Itu di ibaratkan bila kita nak mendirikan masjid..mesti ada tapaknya.
Bila dah ada tapak yang sesuai, baru kita pacak kan tiang asasnya.
Lepas tu di ikuti dengan bumbung dan sebagainya.
Bila dah siap, akan bertambah indah bila ramai yang mengimarahkan nya.
Sama macam perkahwinan.
Mesti ada ilmu pengetahuan sebagai asas.
Ditambah nanti dengan anak2 yang akan mengindahkan rumahtangga tu nanti.
Kalau bina masjid tak bertiang..masjid tu akan runtuh kan?
Kalau kawin tak ada ilmu pengetahuan asas??
Dan ternyata sijil kursus kawin sahaja bukan tiket untuk kita khatam ilmu perkahwinan.
Aku belum layak untuk berhujah bab kawin.
Aku sendiri masih belajar menambah ilmu tentang selok belok rumahtangga.
Sebelum kawin aku pun rasa yang nikmat perkahwinan akan manis sepanjang masa.
sebenarnya aku juga perlu merasa pahit ada ketika nya.
Tapi tanpa kepahitan tu, aku tak dapat pengalaman yang berharga sebagai isteri.
Dan dari pengalaman pahit, aku belajar sesuatu yang akan manis juga akhirnya.
Jadi..
Aku rasa tak begitu suka kalau ada yang bertanya.
“ best tak kawin awal “
Tak ada istilah kawin awal pun bagi aku.
Mana ada kawin muda ke kawin tua ke.
Akad tetap sama.
Jadi kalau kamu nak kawin..silakan lah..
Pastikan atas dasar ikhlas menunaikan tuntutan agama..
Sebab bila kamu ikhlas, kamu pasti mempersiapkan diri kamu.
Kalau kamu meletak kan perkahwinan tu sebagai bahan mainan,
Bila2 masa je kamu boleh pakai dan campak.
Aku menulis sambil mengingatkan diri aku sendiri jugak.
Moga semua niat kita yang baik dan ikhlas mendapat pertolongan Allah.
Amin.
“ orang yang berkahwin dapat merasa nikmat nya bercinta.
Tapi, orang yang bercinta belum tentu merasa nikmat nya berkahwin”

February 14, 2012

kita sangka kita burung



Kita adalah apa yang kita sangka kan.
Ngerti?
Kita menjadi apa yang kita ingin jadi.
Semua nya bukan di luar kemahuan.
Kita sentiasa nak jadi apa yang kita nak.
Bila kita nak bebas..
kita sangka kita adalah seorang seekor burung,
..........
................
................
.............
Ye.
Kita adalah seekor burung.
Tak payah lari2 p tengok cermin.
Anda masih manusia.
Tapi apa yang sebenarnya aku berkata demikian?
Itu hanya kiasan.
Burung selalu di kaitkan dengan kebebasan.
Kita semua nak kebebasan dalam hidup.
Tak suka di gantung oleh orang lain.
Tak suka dikawal.
Dan bila kita bermati-matian untuk 1 kebebasan,
Dan kita telah menang,
Kita ialah seorang seekor burung!
Burung yang bebas.
Lihat.
Kita telah menjadi apa yang kita sangkakan
Kita burung!
Burung adalah kita!
Kita.
Burung.
Sudah2 lah.
Jangan suka sangat jadi burung.
Kelak mati kena tembak.
Paling tak pun kena lastik dengan budak belum sunat.
Dah jadi burung nak jadi singa pulak.
Itulah kita.
Dah bebas nak pulak jadi raja.
Siang malam apa di buatnya?
asah gigi.
Buang sayap.
Buang paruh.
Nak jadi singa.
Raja rimba.
Semua nak baham.
Dia dah bebas, dia pulak nak mengawal orang lain.
Ingat lagi sekali.
Kita adalah apa yang kita selalu sangka kan.
Bila kita pikir nak jadi singa,
Kita terlalu berjuang untuk itu.
Kalau semua burung nak jadi singa,
persaingan yang dasyat akan berlaku.
Burung yang mula2 bebas berkicau.
Terbang sekawan.
Kini berbalah hanya untuk menjadi singa.
Dan kita pasti akan musnahkan hidup mereka yang lain.
Bila kita dah bebas,
Biarlah orang lain pun rasa kebebasan.
Sama2 jadi burung.
Tak payah jadi singa, yang menjadi pemangsa.
Bila singa datang, semua lari.
Takut kena baham.
Tak ada beza singa dengan burung.
Dua2 akan mati kena tembak.
Bezanya kau boleh terbang bebas,
Kau tak akan di takuti.
Kau tak akan di jauhi.
Itu jika kau jadi burung.
Kalau jadi singa
semua takut dekat dengan kau.
Hanya kroni2 terhormat je berani.
Tapi kau ingat kau bebas?
1 masa nanti,
Kau pasti terancam.
Mana nak lari?
Terbang ke awan??
Dah lupa ke??
Kau bukan lagi seekor burung.
.........
.......
Lihat mereka2 yang punya kuasa.
Di bawah mereka ada insan2 yang bebas.
Tapi sebenarnya bebas dalam sangkar yang besar.
Tengok mereka2 yang punya wang.
Berjawatan besar.
Berpengaruh kuat.
Siapa bersama mereka?
Insan2 biasa yg sangka diri mereka bebas??
Tak mungkin.
Di sebelah mereka juga mestilah yang seangkatan.
Semua perkara biasa.
Kita lihat di mana2.
.......
...........
....................
Siapa yang terfikir nak jadi burung,
Selagi singa belum jinak..
Fikir lah 2 kali.
Sebab anda mungkin akan bebas,
Tapi bebas dalam sangkar sendiri.
Betul tak apa yang aku cakap??
p/s : rasa2 kat negara kita ni siapa singa siapa pulak burung? Cepat pikir....nak pilihanraya nih..

“ biar jadi burung, mewah di awan, kaya di tanah.
Jangan jadi singa, nak gapai awan tak sampai, semua tanah dia yang punya ”
*kata jiwa ai *
 

bisikan ai ke langit Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal