November 30, 2011

SIMPULAN AKHIR BULAN NOVEMBER


BUKAN KISAH BUDAK TU.

Budak tu.

setitik hakisan peluh di dahi

Berjalan mengiring

Kekadang mengundur.

Selangkah.

2 langkah.



Dan seterusnya.

Dia berjalan.

Penat.

Di betulkan semula langkah yg katanya macam sesat.

Kembali lurus.

Budak tu senyum pada semua orang.

Di sekeliling.

Kiri.

Kanan.

Depan.

Malah juga belakang.

Tak mahu simpan apa2 dendam.

Mereka berbisik.

Berkata tentangnya.

Apa nak di peduli.

Jangan kisah.

“ hal aku”

Haus.

Singgah tepi kedai.

Beli aiskrim.

Tu la.

Budak tu.

Balik rumah.

Dengan hati tenang.

Tadi bersiar2.

Lepaskan semua keluh, penat.

Segala masalah di biar terbang ke awan.

“ ambil lah”

“ bawa pergi semua beban”



“ terima kasih Tuhan”

Budak tu senyum.

Titik.

Kan.

Senang jadi budak tu. Tak payah simpan apa2 dendam dalam hati.

Hidup dengan jalan sendiri.

Nak jalan macam mana pun, tak kisah. Orang nak kata apa. Biar je.

Yang penting kita suka, puas hati dengan cara sendiri.

Pernah terfikir, kenapa orang2 semua macam terlalu suka ambil tahu hal kita.

Ok.

Ambil berat.

Terima kasih.

Sebab ambil berat...tapi kita kenal ke?

Tak.

Untung la. Ada orang ambil berat. Tapi...ambil berat untuk benda2 yg tak sepatutnya.

Lepas tu canang 1 kampung.

Ambil berat?????

tu yg tak paham.

Tak apa la.

Yg penting ambil berat.

TERFIKIR KADANG2.

Ape?

Kadang2 terpikir.

Kenapa susah nak berubah.

Susah sangat.

“ aku nak berubah”

“ jadi ultraman”

Ok.

Cinggggg!!!!!



Dah bertukar.

Kalau la semudah tu....

Hei.

Tak payah susah hati.

Bukan semua perubahan perlu ada sound efek “ cingggg!!!!”

Tak payah pun.

Tak paham?

Tak perlu berubah sekelip mata.

Sikit2.

Macam sorang budak laki,nak ubah gaya rambut.

Nak sikat belah tengah.

Tapi takut. Nanti kawan2 gelak kan.

Dia nak jugak ubah.

Tiap hari sikat tepi. Belah kiri.

Pastu sikat belah kiri atas sikit.

Atas lagi.

Atas lagi...dan lagi.

Lama2 betul2 atas kepala.

Dah belah tengah.

Rasa2 orang perasan tak???



Ubah sikit2.

Orang tak perasaan.melainkan kita ni betul2 femes.

Kalau femes,bulu idung dah panjang pun tetap orang akan perasan.

Tapi kalau tak, jangan berharap orang lain akan perasan perubahan tu.

Puaskan hati sendiri.

Baru pikir orang lain.

Ye.

Mesti.

p/s : semua cerita tersebut di atas adalah khayalan jer...

November 29, 2011

melankolik hujung november..

Seperti yg di jangkakan....masa sangat cepat detiknya...

seolah berlari meninggalkan semua kenangan di belakang. Masa seolah mendaki bukit yang tertinggi..meninggalkan umur yg yg telah di sisa-sisa kan.

Dah nak penghujung tahun, yg penting....dah nak masuk sem 3..(yes!!!!)

Cepat la habis belajar...

Saya mahu menjadi seorang ibu...

Ibu yg comel.....heeeeeeeeee........

Ok....

Puisinious.......melankolik.


Bila kita melihat dalam alam yang tak pernah berubah tertib nya...

Malam tukar siang...malam...siang....malam....siang......

Kita tengok dalam diri sendiri jugak, adakah ada ketertiban tu dalam hari2 yg di lalui...

Mungkin tak ada bagi orang yg leka...

Tak ada bagi orang yang sedar....dia sering melihat ketertiban susunan hidup dia...

Dari pagi sampai petang.

Siang ke malam.

Januari ke disember..

Dia lihat...dia faham apa yang terjadi dalam setiap saat dia berdiri atas bumi Tuhan yang 1.

Mulut tak habis2 mengucap syukur...

Syukur...

Syukur ya Tuhan.

Dia tak habis2 memuji Pencipta..

Allah Maha Besar..

Allah Maha Besar..

Allah Maha Besar..

Allah Maha Besar..

Macam nilah dia yang ada ketertiban...

Dalam setiap halus mulus titian perjalan hidup,..

Dalam setiap corong halus laluan yg dia tempuhi.

Titik.

Seorang pelajar yang mencuba...dan gagal.

Lalu dia cuba lagi..

Tapi masih gagal.

Penghujung nya??

Mungkin dia bosan nak cuba lagi.

Dia bosan.

Dongak ke langit...tak nampak apa2.

Tunduk ke bawah..

Kosong.

Sorang budak...

Berjalan di tengah padang.

Kat tengah2 dia nampak sekuntum bunga...

Betul2 tengah padang.

Dia lari.

Lari2....

Nak ambil bunga.

Dalam hati seronok nak petik bunga yg sangat cantik.

Dia lari cepat..

Tiba2 dia berhenti..

Kat depan dia tak ada pun bunga tadi.

dia pandang bawah...

tak nampak ape.

Dia toleh ke belakang..

Masih kosong.

“Mana bunga yg cantik tadi”

Garu kepala.

Serentak dia mengundur selangkah ke belakang.

Bunga di bawah tapak kasut nya.

Dah dipijak.

Habis.

Ape?

Tu rekaan n khalayan aku jer...

Tak de kena mengena dengan sesape.

Tapi......

Ok...kadang2...kita tak payah terkejar2 apa yang kita nak.

Relaks.

Jangan gelabah.

Apa yang di depan mata tak semestinya milik kita..

bila kita nak sesuatu...perlahan-lahan lah.

Bila kita gelojoh...sentiasa nak di depan...

Kita sendiri yang akan rosak kan impian yg kita nak capai.

Entah la...

Ni cuma pandapat.

Pendapat aku.

Tak kisah.

Semua orang punya pandangan yg nyata berbeza.

Setengah orang, kena undur 2,3 langkah baru dapat ape yg dia nak..

Oorang yg lain pulak...sentiasa maju ke depan..

Terpulang.

Kita tahu had upaya kita.

Nak menambah atau kurang?

Mana2 je.

Bukan tak ambil kisah.

Kalau sesuatu tu milik kita, depan ke belakang ke..

Tetap kita punye.

Tak perlu gelojoh.

November 3, 2011

ini rumahtangga kita 3

EVERY HUSBAND SHOULD READ THIS:

"Love her when she sips on your coffee or

tea. She only wants to make sure it tastes

just right for you.

Love her…when she "pushes" you to pray.

She wants to be with you in Jannah

(Paradise).

Love her…when she asks you to play with

the kids. She did not "make" them on her

own.

Love her...when she is jealous. Out of all

the men she can have, she chose you

Love her…when she has annoying little

habits that drives you nuts. You have them

too.

Love her…when her cooking is bad. She

tries.

Love her…when she looks dishevelled in the

morning. She always grooms herself up

again.

Love her…when she asks to help with the

kids homework. She only wants you to be

part of the home.

Love her...when she asks if she looks fat.

Your opinion counts, so tell her she's

beautiful.

Love her…when she looks beautiful. She's

yours so appreciate her.

Love her...when she spends hours to get

ready. She only wants to look her best for

you.


Love her…when she buys you gifts you don't

like. Smile and tell her it's what you've

always wanted.

Love her…when she has developed a bad

habit. You have many more and with wisdom

and politeness you have all the time to help

her change.

Love her…when she cries for absolutely

nothing. Don't ask, tell her its going to be

ok

Love her…when she suffers from PMS.

Buy chocolate, rub her feet and back and just

chat to her (trust me this works!)

Love her…when whatever you do is not

pleasing. It happens and will pass

Love her…when she stains your clothes. You

needed a new thobe (kurta) anyway

Love her…when she tells you how to drive.

She only wants you to be safe.


Love her…when she argues. She only wants

to make things right for both

Love her…she is yours. You don't need any

other special reason!!!!

All this forms part of a Woman's Character.

Women are part of your life and should be

treated as the Queen.

The Messenger of Allah (peace be upon him)

advised concerning the woman:

• Treat the women well.

• The best of you are those who are the best

in the treatment of their wives."

 

bisikan ai ke langit Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal