October 3, 2011

ai sedang sakit

Sakit mata...uhuhuu..tak penah2 kena benda ni..sekali kena sakit woooo....

Haisssshhh...continously sakit..

Mula dari demam, batuk sema2...n now..

Sakit mata...

Plus sakit hati..

Huhuhu

Sakit itu menghapus dosa2 kecil ok ai...

Banyak dosa ke hape nih....

Masalahnye dah segan nak ulang alik klinik..

Segan tahu???

Asyik muka aku je...

Ala...dah nama pun sakit...

Buat la macam orang sakit..

Disebab kan sakit yg berterusan, kalenjar dah jadi bengkak..

Tegang giler rase kat leher ni...

Doc cuma cakap kalenjar jadi bengkak sebab dia sedang “bertugas” menapis jangkitan penyakit yg serang badan aku sejak 2 menjak ni.

Waaaaa...itu macam ka doc?

Then dia kasi 3 ubat..ubat surut bengkak, tahan sakit n antibiotic.

Hmmmm...nampak nya hidup dgn ubat lagi.

Sejak lepas operation hari tu, rasa macam badan ni dah tak bape nak kuat.

Senang sangat dapat sakit.

Kalau dulu kebal terlampau..

Susah nya nak sakit...

Sekarang terasa berbeza.

Asyik tak sihat je..

Huh..tak puas hati punya pasal...mari google...

Hmmmm

Tq encik google sebab membantu.

Antara punca system imun jadi lemah :


1. Makanan yg memudaratkan

Contoh mcm...

junk food

p/s :

Keropok kegemaran

gula berlebihan

lemak n minyak

susu lembu

makanan tiruan..


2. Pembedahan yg tidak perlu

Contoh nya..

Buang tonsil n apendiks

Buang limpa..

Pembedahan menekan system imuniti..

Tak paham.


3. Antibiotic

Musnahkan bacteria yg mudaratkan tapi ia musnahkan bakteria berguna untuk system imun. Ianya halang kemampuan badan untuk hasilkan antibiotic semulajadi.


4. Pengambilan alcohol

Ishhh...mane ade ok!


5. Gaya hidup

Tidur lewat

Merokok

Tekanan..


ok.


Semua ni pun melemahkan sisem imuniti rupanya..

ok...dah paham.

mari sama2 meningkat kan kembali kekuatan badan.

kalau sakit susah mau pegi kelas lorrrr....

huhuhu..

hati pun susah.

No comments:

Post a Comment

 

bisikan ai ke langit Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal