February 23, 2011

bila kita seorang yang gagal..


bila kita seorang yang gagal?
macam mana kalau tiba2 ada orang tanya macam ni kat kita?
bila kita menjadi seorang yang gagal?
sebenarnya jawapan nya sangat lah subjektif..
kalau objektif pun mungkin jawapan nya adalah.........

E = tiada di atas.

sebab bila kita menjadi seorang yang gagal, kita akan berada dalam situasi yang serba salah.
kita sendiri tak tahu apa nak jawab, semua serba tak kena. kan?
aku tau la sebab aku dah rasa.
semua orang penah rasa gagal. jangan nak tipu la cakap tak penah..

-gagal ngorat awek kelas sebelah
-gagal lastik cicak
-gagal sorok selipar tok imam
-gagal berhenti isap rokok
-gagal lumba basikal
-gagal main congkak
-gagal hantar assignment

kan semua tu termasuk dalam gagal..
gagal tu abstrak..

kita boleh rasa tapi tak dapat nak tengok n tak dapat pegang..
bak kata ustaz azam tadi,.cinta tu abstrak.
sebab tu aku rasa gagal pun abstrak jugak.
sebab kalau gagal boleh di pegang,
aku rasa dah lama kita kutip semua gagal tu letak dalam kotak,
gam banyak2.simpan dalam stor.
tapi masalahnya gagal tu tak nampak!!!!
paham???
kenapa tiba2 tacing2 plak ai..
relax sudaaaa...
bengang + sakit hati bila orang yang berlagak pandai, pastu pandang rendah kat orang lain.
tiba2 aku rasa berapi2 pulak dah, tak tau apa kena mengena ngan gagal. kenapa ek..
geram3..!! huh!
sorang2 buat muka nak kena lempang..
rasa nak pijak2 sampai koma..

ok..
ko pandai
ko bijak
ko cerdik
ko excellent sgt
ko the best
ko hebat
semua ko..

tapi ko ni busuk hati sangat!!
bulehh!!
ish2..ai..
jangan maki hamun orang tak tentu pasal.
ingat hukum Ai
' ai + baik hati = comel sangat '
macam puji diri sendiri je
dah memang hukum ai ni aku sendiri yg cipta
takkan nak mengutuk pulak..

terasa macam depresi sangat2..
bak kata sorang kawan aku tadi

" ko ni depresi kot ni "

tiba2 aku blur..
depresi?
makanan ke ape tu?
apa lagi.google la..
oooooo
baru tau..
apa tanda2 depresi?
let's me explain..

1-hilang rasa percaya diri
jadinya org yang mengalami depresi lebih cenderung untuk membandingkan diri dia dgn org lain dari sudut negatif..ulang..negatif..paham??
tambah2 pulak ada orang yang masuk bakul tapi suruh orang lain yang angkat..
paham?
tak?
lampi betul.
maksudnya orang yg tergedik2 suh org lain puji diri dia
" ko puji la aku, puji la "
rasa nak lempang je.
so, bila orang yang mengalami depresi berada dalam kalangan orang2 macam ni, dia lebih cenderung merasa dia tu sengal sangat2..
dia rasa dia tu di level paling bawah..

2- sensitif
ni bahaya..
lebih cenderung kepada suka menyendiri.
sangat2 mudah menangis...
mudah tersinggung..
mudah marah..
hati2 lah..jangan sesekali sakitkan hati dorang!

3- merasa diri tak berguna
yang ni biasa nya dialami oleh mereka yg gagal
mereka mula merasa menjadi beban pada orang lain.
merasa yg semua nya dah tak berguna.

4- perasaan bersalah
perasaan ni sentiasa wujud dalam diri dorang.
dorang tetap nak salahkan diri sendiri,
walaupun hakikatnya bukan dorang yang bersalah.

5- perasaan terbebani
rasa terbeban dengan kegagalan yg dialaminya.
terasa macam tengah bawak beban yang sangat2 berat.

motiff?

dia nak cakap aku ni tergolong dalam semua di atas ke?
jauh menyimpang kot..

eh yeke?
ko ader??




No comments:

Post a Comment

 

bisikan ai ke langit Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal